Psaní,

Jak vymyslet název příběhu - knihy?

13:41 Tereza Vlčková 6 Comments

Sice ty svoje rady beru trochu nechronologicky, ale tenhle návod mám sepsaný už nějaký ten pátek, takže jsem se rozhodla, že ho sem dám první. No, snad to nebude vadit :D


Název... Většinou se váže s celou knihou a máte ho od začátku vymyšlený. Já to tak mám, ale u takových povídek je to horší.  Jak najít výstižné slovo nebo větu, která by uvedla vaše dílo, charakterizovala hlavního hrdinu nebo navnadila čtenáře? Název vám neporadím, ale nějaké tipy jak ho vymyslet snad  ano.

a) Google překladač!
Co je jednodušší než naťukat slovíčko do Googlu, že? Prostě si pohrajte se slovy, překládejte česká do angličtiny, němčiny, francouštiny, španělštiny a klidně můžete použít i latinu! Originalita se cení! A že lidé nebudou názvu rozumět? Klidně ho můžete vysvětlit v během děje nebo nechat lidi taky trochu zapátrat ve slovníku :).

b) Fráze nebo slovní spojení,
které v příběhu někdo řekne. Dejme tomu, že ve Stmívání se Bella s Edwardem bavili o stmívání jako o denní době, ale je to také metafora příběhu. Nebo se přesuňte k poslední kapitole, promyslete si, co by tak hrdinové mohli říct. Vezměte si papír a tužku, napište si oblíbené slovní spojení, hrajte si se spojením slov. 

c) To, co nás drží při životě
aneb hudba! Bez ní bychom se určitě (alespoň v mém případě) zbláznili. Milujete písničku Bad romance od Lady Gaga? Nazvěte knihu třeba po ní. A pokud se přímí název písničky nehodí, klikněte na karaoketexty.cz a najděte si překlad, prozkoumejte fráze a jednu použijte. Nebo si prostě projeďte názvy písniček vaší oblíbené skupiny, nebo zpěváka. Proč by vaše milvoaná písnička nemohla být názvem vašeho milovaného příběhu?

d) Děj
Nejjednodušší název se dá vymyslet prostě odvozením od děje. Pokud víte, o čem děj bude, můžete prostě otevřít slovník a zjistit si, jak se slovíčko řekne anglicky/ německy/ francouzky atd. apod. Nebo použít možnosti viz. výše.

e) Jméno
Jednoduchá alternativa - proč nepojmenovat příběh po hlavním hrdinovi? Pokud jde v ději doopravdy hlavně o něj, tak proč ne? Ale pozor, pokud se ale příběh věnuje více postavám a jedna není vyloženě ta nejdůležitější, není to zrovna vhodné.

f) Originalita se cení!

I když se vám líbí Stmívání sebe víc, svoji knihou "Soumrak" vážně nepojmenovávejte. Bylo by to zavádějící. Jakože hodně zavádějící :D. Třeba by kniha měla jiný děj, ale název o ní vypovídá hodně a taky dělá svoje. A když někdo uvidí podobný název, jako už vyšlého díla, nebude si o tom vašem myslet to nejlepší.

___________________________________________

Snad jsem vám alespoň trochu pomohla, pokud hledáte tipy, jak pojmenovat knihu nebo příběh. Příště se pokusím sepsat něco o samotném ději nebo hlavních postavách :).

You Might Also Like

6 komentářů:

  1. vymyslet název je pro mě ta nejnáročnější část... občas to jde samo ale jindy sedím a pořád nic... tvůj článek mi pomohl :) třeba už ty nekonečné přemýšlící okamžiky pro mě končí :D

    OdpovědětVymazat
  2. To s tou písničkou je dobrý nápad :D

    OdpovědětVymazat
  3. Vymýšlení názvů mi nikdy moc nešlo, tak se budu určitě inspirovat, hlavně teda u těch písniček! :)

    OdpovědětVymazat
  4. skvělé názvy knih vymýšleli bři Strugačtí a Douglas Adams. Název "Dlohý temný čas svačiny duše" je zkrátka nepřekonatelný...

    OdpovědětVymazat
  5. Zaujímavé nápady, ale akosi som nad nimi nikdy neuvažovala. Ja mám dojem, že sa mi názvy proste "zjavili". :D Ani som sa príliš nesnažila. Najprv som mala len pracovný názov a potom už normálny, o ktorom som vedela, že je ten pravý.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc děkuji! Mám s názvy často problémi.

    OdpovědětVymazat