Psaní,

Píšu knihu, povídku, básničky - Kam s tím?

9:30 Tereza Vlčková 10 Comments


Píšete jen tak do šuplíku, nechce se vám zakládat blog, nebo prostě nevíte, kam svoji knihu/povídky/básničky šoupnout, kde je zveřejňovat? Potom je tento článek pro vás! Sepsala jsem tři stránky, které umožňují (začínajícím) spisovatelům volně zveřejňovat svá díla od básniček po fejetony.


Psanci jsou prvním z portálů pro spisovatele. Celá stránka je dobře organizovaná, vaše dílo se zobrazí na hlavní stránce jako nejnovější, jakmile ho přidáte. V editoru můžete zvolit kategorii, název, anotaci (perex) a vložit i píseň nebo obrázky. Formátování textu je bohužel trochu nepřehlednější.
Na profilu si můžete zvolit, jakou kritiku chcete, pokud chcete, aby vás ostatní šetřili, trochu kritiky snesete, toužíte po maximální kritice, nebo je vám to jedno.
Také si můžete přidat autory do oblíbených, reagovat na komentáře, posílat vzkazy, veřejně chatovat, psát deníkové zápisky, udělat si sbírku atd.
Můžete vložit pouze jedno dílo za den.

Klady: Přehledně zorganizovaná stránka, bíle pozadí - dobře čitelný text a písmo. Více kategorií na umístění vašeho díla.

Zápory: Horší formátování textu



Pište povídky je dalším serverem pro autory. Jedná se o poměrně zmatenější stránku. Nejnovější díla se zobrazují v pravém sloupci níže, celá stránka je situována podivně na stranu a oranžové provedení není nejpovedenější. Stejně tak členění děl, profily autorů a seznamy jejich děl.
Pokud chcete vložit víc děl za jeden den, musíte čekat, než bude od vašeho posledního díla vloženo pět jiných.

Klady: Soutěže, kategorie (možnost nezařadit dílo), lze ohodnotit 1 - 5

Zápory: Vzhled, zobrazování nejnovějších děl (až pod pěti jinými kategoriemi), zmatenost


Liter je další portál, který vám zde chci představit. Jeho struktura je podobná jako u Psanců. Navíc si zde můžete zvolit libovolně barvu pozadí, písma, odkazů a podobně. To je dobře, základní modrá působí docela ošklivě.
Můžete zde přidat i štítky, aby vaše dílo lidé mohli lépe najít. Stejně tak se vaše dílo zobrazí na hlavní stránce, může psát vzkazy, chatovat, přidávat oblíbence. Horší jsou zde komentáře, na které musíte kliknout a zobrazí se vám nad dílem.
Kromě nadpisu a kategorie zde volíte ještě jazyk (česky, anglicky, slovensky, německy, španělsky)
Můžete také vložit pouze jedno dílo denně.

Klady: Štítky,

Zápory: Komentáře



Všechny tyto tři servery mají dost věcí společných, liší se opravdu jen v drobnostech. Každý má něco do sebe a je už jen na vás, který se vám bude líbit nejvíc. Princip je podobný jako na blogu a nějakých těch komentářů se dočkáte i pokud nic neokomentujete. Pokud okomentujete pár děl, bude návštěvnost vašich děl stoupat - zkrátka jako na blogu, akorát s tou výhodou, že každé nové dílo se zobrazí na hlavní stránce. Můžete si přidávat oblíbené uživatele a pokud budete komentovat a zveřejňovat, bude růst i vaše popularita.
Musíte se připravit i na kritiku - vždycky se najde rýpal nebo prostě jiný autor, který vám něco vytkne. Možná je vám divné, že to sem píšu, protože to přece chcete - ale i já jsem byla překvapená, když jsem zveřejnila první dílo, prolog ke knize, a několik lidí mi zkritizovalo jak gramatiku, tak slovní obraty, tak samotný nápad. Musíte to brát s nadhledem - když vám čtyřicetiletý chlap napíše, že vaše povídka o patnáctiletých teenagerech není nic pro něj, nesmíte jít brečet do kouta, že :D. Nemůžete čekat, že se zavděčíte všem a že si vaše dílo všichni přečtou. Stejně tak vám pár lidí může napsat jen "moc pěkný", aby vás neurazila, nebo protože chtějí oplatit komentář a vaše dílo nečetli, jako třeba na blogu. Na těchto serverech jsou (stejně jako na blogu) i lidé, kteří chtějí psát a číst, lidé kteří vám dokážou říct konstruktivní názor.

Nemůžu vám říct, že je lepší to nebo ono, blogger nebo jeden z těchto serverů. Jako u všeho, záleží na tom, na koho narazíte a je to vlastně o štěstí na čtenáře. Stránky jako tyto ale mají výhodu v zobrazování děl a cíleném zaměření na literární díla, na rozdíl od blogu. 

Doufám ale, že jsem vám trochu pomohla a poradila, pokud nevíte, kam svoje dílko šoupnout :)



Pokud máte nějaké zkušenosti s podobnými stránkami nebo znáte ještě nějaké jiné, neváhejte a piště do komentářů odkazy, vaše přezdívky, nebo si klidně přidejte mě - Shmash, všude :)

You Might Also Like

10 komentářů:

  1. Moc pěkný a užitečný článek. Já osobně preferuji stránku bez-hranic.cz, kde psala svou knihu i Kateřina Petrusová :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju za skvělé tipy! Já mám ráda třeba Wattpad.com, i když ten má nevýhodu hlavně v tom, že se někdy ty příběhy smažou :// :)

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý nápad, napsat takový článek, možná se mi bude někdy hodit, nebo si budu moct přečíst různé povídky a další tvorbu od jiných lidí. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Toto je super! Veľmi pekne ďakujem. Ja som človek, čo ťažko znáša kritiku, ale viem, že potrebujem poradiť. Hneď ako si nájdem čas, sa tam idem prihlásiť.

    OdpovědětVymazat
  5. o takových stránkách jsem neslyšela, ale je to zajímavé :) aspoň se člověk dozví názory více různých lidí

    OdpovědětVymazat
  6. To je skvělé, díky za tip! :)

    OdpovědětVymazat
  7. Na psancích a Literu jsem měla účet, ale už dlouho ho nepoužívám. :) Liter mě zklamal.

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuji za dobrý tip. Ani jsem nevěděla, že je tolik portálů.

    OdpovědětVymazat
  9. Ještě bych přihodila další dvě adresy a to fantasy-scifi.net a fanfiction.potterharry.net .

    OdpovědětVymazat
  10. Díky za článek, na ty stránky se podívám. I když se začínám přesměrovávat trochu někam jinam poslední dobou. Já mám zkušenosti pouze s anglickou literární stránkou allpoetry.com, kde mě stříbro v soutěži, ve které byli především rodilí mluvčí, veeeelmi potěšilo :)

    OdpovědětVymazat