Recenze: Eragon

Největší obrázek výrobku Eragon
Autor: Christopher Paolini
Nakladatelství, rok vydání: Fragment, 2004
Počet stran: 488
Vyprávění: Er forma

Názor po přečtení: Jedním slovem: Skvělý!

Anotace: Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství. Fantasy bestseller Eragon z pera patnáctiletého Christophera Paoliniho, který nadchl miliony čtenářů po celém světě. Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou...
14

Po pravdě řečeno jsem nad Eragonem dlouho váhala. Přece jenom, Harryho Pottera jsem nečetla (neukamenujte mě!) a zastánce klasické fantasy taky moc nejsem. Tolkiena, Rowlingovou, C. S. Lewise a další autory obdivuji, ale jejich díla jsem (zatím) nečetla. Zkrátka to holt není můj šálek čaje, ale řekla jsem si, že co není může být a rozhodla se Eragona zkusit.
Přece jenom, dobrých knih není nikdy dost.
Takže chci ještě jednou poděkovat Fragmentu, protože rozhodně svojí volby nelituju a jsem moc ráda, že jí mám doma.
Rozhodně to byla trefa, protože Eragon je prostě úžasný!

Postavy

Eragon je rozhodně úžasný hrdina. Od začátku mi byl sympatický a moc se mi líbil. Nejdřív byl obyčejný chudý farmářský chlapec a potom se z něj pomalu ale jistě stával silný bojovník. Kouzelnické schopnosti získal, ani vlastně pořádně nevěděl jak. U jakékoliv jiné knihy by mi to možná přišlo přehnané (skvělý v boji, v kouzlech, velmi velmi jedinečný - navíc ke všemu přišel jako slepý k houslím), ale Paolini to prostě umí podat, tak, že jsem tomu věřila od začátku do konce a všechny události a děj byli lehké, přirozené. Stejně tak tomu bylo i u celého světa Alagaësie. S ničím jsem tedy neměla problém, celý svět byl uvěřitelný a takový... téměř reálný. Není to žádná vymyšlená splácanina, vše funguje a má svůj řád.
S čím jsem ale měla možná na začátku trochu problém byl Brom =D. Vážně, ten stařík mě docela štval. Každopádně jsem ho ale ke svojí radosti předčasně odhalila, ale nebudu říkat víc =D.
A samozřejmě - Safira. Ta se mi líbila nejvíc, její poznámky a rozhovory s Eragonem jsem četla velmi ráda a její postřehy byly úžasné. Bylo zajímavé, že se k Eragonovi občas chovala tak maminkovsky, chtěla ho chránit a poučovala ho takovým hezky láskyplným způsobem, ačkoliv je o hodně mladší než on, co se týče roků :D.

Stručný děj, příběh (bez spoilerů)

Bavilo mě sledovat Eragonovo, Safiřino a Bromovo putování za raz´aky, jejich dobrodružství na cestě.
Úžasně lehce se mi četlo, jak se Eragon postupně učil, zdokonaloval a odhaloval díky Bromovi svět magie. Eragon byl na začátku putování stejně neznalý jako čtenář, takže Bromovi příběhy vyjasňují, jak se to vlastně má z draky, s magií a podobně.

Celý příběh plyne hladce a rychle, otáčíte stránku za stránkou a čas od času se podíváte na mapu Alagaësie na přebalu (velice užitečná věc! :D) a než se nadějete, jste v půlce. No jo, v půlce, protože kniha je skvěle tlustá, takže se nestane, že by se konec přiblížil moc rychle, jako tomu bývá u kratších příběhů. Nebojte se ale zdlouhavého děje. I když se nic neděje, člověk se nikdy nenudí. Naopak, části, kde se nic neřešilo jsem měla moc ráda, ale bylo jich docela málo, protože ačkoliv se třeba neděje žádná akce, dozvídáme se něco důležitého, nebo jsme svědky zajímavých událostí a drobností v Eragonově životě.
Eragon ale vážně není tak dokonalý - překvapilo mě, že neuměl číst. Nečekala jsem to, ačkoliv to je snadno pochopitelné.

Obálka, vzhled

Stránky i písmo mi naprosto vyhovovaly, a o obálce nemluvím. Ta je vážně dokonalá, navíc se mi líbí, že pod papírovým přebalem je samotný cover úplně stejný, žádný jednobarevný svazek, jak se to často vidí u knih s přebalem. Na druhou stranu je ale kniha docela velká, takže na nošení do školy jsem raději rychle zapomněla. Existují sice i paperbackové verze, ale je fakt, že pevná se mi líbí víc.

Hodnocení

Moje kamarádky Eragona četly okolo jedenácti let, takže jsem trochu pozadu, přesto mě ale příběh moc mile překvapil a zaujal. Myslím, že je vhodný pro všechny generace, přes mladší děti až po dospělé čtenáře. Kniha si rozhodně získá srdce všech, kteří si ji přečtou. Je to přesně takový ten tip, který si můžete číst s baterkou pod peřinou v deseti letech a do půl třetí v noci v patnácti :D. Musím říct, že od příběhu se i v klidných částech nedá odtrhnout a když čtete, tak prostě čtete a nechce se vám přestat.

No a jako další věc bych vyzdvihla i slovník a přehled postav na konci knihy. Hlavně ten přehled se vážně hodí, protože za celý příběh se v knize objevuje mnoho postav a nehrozí tak, že by se čtenář ztratil.
Stejně tak i mapa. Často jsem se na ní dívala, sledovala, kam se hrdinové dostali a hledala místa, která byla v knize zmíněna. Určitě nejsem a nebudu sama =).

1240338763279_f_large
Tady je to anglické jméno napsané špatně, jsem si jistá,
 že anglicky je to Saphira  :D. Ale je hrozně roztomilá :).
Zlý král, draci, elfové a další magické bytosti. Eragon nesporně do puntíku splňuje klasický fantasy příběh, který má prostě svoje kouzlo. Středověká atmosféra a magie na každém kroku jako součást každodenního života, to se přesně v Eragonovi objevuje.Občas mě trochu zarazilo, když Eragon nebo Brom odpověděli "jo", protože to působilo trošičku nemístně, ale na druhou stranu to bylo takové odlehčení. Stejně tak se mi líbilo, že se v knize najde pár vtipných situací, u kterých se prostě musíte zasmát. Je to skvělé zpestření a ukazuje postavy jako obyčejné lidi, kteří by se bez nějakého toho nadhledu zbláznili.

Takže celkově se už nemůžu dočkat, až si přečtu další díly, protože mě Eragon vážně chytil. Možná se časem dostanu i k dalším podobným knihám, to netuším, protože se s nimi teprve seznamuju. Každopádně Odkaz Dračích jezdců má v mém srdci už pevné místo.

Hodnocení: 10/10

14

Ještě jednou děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.